top of page

Druk, druk, druk

Omdat het einde in zicht is, hebben we een soort van bucketlist opgesteld, een verzameling van dingen die we elk nog willen doen. Op zondag konden we onmiddellijk al iets van de lijst schrappen en gingen we naar de zondagsmis. Als echte françaises gingen we erna inkopen doen op de markt en bekomen met een taartje in Maison Weibel. Helemaal uitgerust konden we terug aan ons schoolwerk beginnen. Verder stond er ook een etentje met “alle” (of toch iedereen die kon) Belgen op de planning. We vulden de helft van het restaurant en het werd een gezellige avond.


Iets wat heel hoog op mijn lijstje stond, was de hike op de berg Sainte-Victoire. Deze berg is heel belangrijk voor Aix, op zo wat alle postkaarten te vinden en ook de inspiratiebron voor Cézanne. De timing van deze uitstap is best belangrijk, want het weer mag niet te warm zijn, maar ook regen is geen optie, aangezien het dan te gevaarlijk is. En aangezien het weer er hier niet beter op wordt (ja, momenteel is het hier ook onder de 10°), mocht ik dit niet lang meer uitstellen. Wij namen de route tot het kruis, la croix de Provence, via een klooster uit de Middeleeuwen om terug te keren via de blauwe route.

Het is een serieuze klim omhoog, maar zoals het cliché het beaamt is het echt de moeite waard. Op de top hadden we dan ook onze lunch (een van de mooiere picknicks van mijn leven, maar ook een van de koudere), best uniek op een hoogte van ongeveer 950 meter. Bij deze ook merci aan Rosalie en Jonas, die deze klim al eens gedaan hadden, maar toch nog meewilden.


Na een warme chocomelk zaten we vol hernieuwde energie en kon ik dus opnieuw studeren, want die week had ik ook mijn allereerste test in Frankrijk, voor mijn les over Creools. De vragen vielen best mee en ik kon op alles antwoorden, dus ik denk dat het goed ging! Verder ben ik ook druk bezig aan 2 andere taken, “dossiers” die ik begin december moet indienen (en als examen voor dat vak tellen).

Afgelopen weekend was het dan tijd voor iets wat al een hele tijd vastlag en wat ik ook sowieso wilde doen toen ik naar hier kwam, namelijk een weekendje weg naar Toulouse. Toulouse is het hart van Airbus en het is dan ook mogelijk om deze fabriek te bezoeken via bepaalde rondleidingen. Op zaterdag vlogen Tine, Maaike, Wifek en ik dan ook naar Toulouse en bezochten we het museum en de fabriek, waar we alles leerden over de A380 (ik was enthousiast genoeg dat ze allemaal graag meewilden). Het museum was wel mooi, maar niet zo bijzonder als je al andere musea over luchtvaart hebt bezocht. Ik vond vooral de “Let’s visit Airbus”-rondleiding echt de moeite waard. Als iemand in de toekomst meewil naar Boeing in de VS, laat maar weten :’).



De volgende dag stond volledig in het teken van Toulouse zelf. Toulouse is een hele grote stad, maar de hoogtepunten zijn gecentreerd. Zo zagen we het Capitool, waar we ons onmiddellijk in het Louvre waanden, de 24-urige klok, de basiliek van Saint-Sernin, de kerk en het klooster van de Jacobijnen (met een indrukwekkend plafond) en natuurlijk ook het bekende postkaartuitzicht op de brug Saint-Pierre met de Dom. We eindigden de dag met pad thai uit pitaya en erna met een drankje bij de open haard van het hotel.




Om te eindigen met een typisch Zuid-Franse administratieve noot, ons vertrek. Sommigen onder ons (ik niet, mijn mailadres zijn ze blijkbaar kwijt), kregen een mailtje om onze état de lieu te regelen. Dit betekent concreet dat ze langskomen wanneer je vertrekt om de staat van je kamer te controleren, waarna je je sleutels moet afgeven. Dus ja, nu moet je beslissen wanneer je naar huis gaat. Op zich geen groot probleem, moesten we al een examenrooster weten, maar ook dat zorgt voor problemen. Een examenrooster is nog steeds niet gekend, ondanks dat de examens binnen enkele weken al beginnen. Enkele vakken hebben echter presentaties als examen, die niet opgenomen zijn in het examenrooster, dus daar geven de leerkrachten zelf de data. Vorige week werd dit vastgelegd, examen op donderdag. Nu, een week later beginnen de leerkrachten met een gezellige babbel met z’n twee en komen ze tot het besef dat ze die donderdag toch niet kunnen. Dan maar de vrijdag! Dat ik die dag al een examen heb (volgens het voorlopige examenrooster dat via via verspreid werd)? Geen probleem, dan kom je wat later in de planning. Je zou van minder stress krijgen. Welkom in Frankrijk.


Ondertussen dateert dit laatste al van 18 november. De weken erna bestonden vooral uit werk, aangezien ik begin deze week twee grote deadlines en nog enkele huistaken had, afgewisseld met enkele ontspanningsmomenten: de kerstmarkt en bezoek van Ronald van mijn harmonie (waarvoor nog eens bedankt!). Om af te sluiten nog deze laatste weken in beeld!




172 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Barcelona

bottom of page