top of page

IKEA en nog meer Belgen

Dag 3!


Het zuiden van Frankrijk is niet het einde van de wereld, maar toch zijn er best wat verschillen. Zo smelt ik hier weg, terwijl de helft van de Aixois al in hun lange jeans rondlopen. Blijkbaar ook dé manier om te weten dat iemand een Erasmusstudent (of toerist) is. Verder worden rode lichten hier genegeerd, als voetganger steek je over waar en wanneer je maar wil. Ten slotte gaat ook het begroeten net iets anders: twee kussen op de wang, rechts te beginnen.




Vandaag besloot ik dat het ook echt tijd werd om mijn kot verder in te richten, dus stond er een daguitstapje IKEA op de planning. Gelukkig rijden er heel wat bussen, die in tegenstelling tot België zelfs vroeger aankomen dan verwacht, waardoor ik mijn halte heb gemist. Maar zo kom ik hier wel dagelijks aan mijn 10.000 stappen!


De volgende dag, zaterdag, was het tijd om Aix verder te verkennen (en verder te gaan dan de Cours Mirabeau). Gewapend met mijn camera en water in mijn UGent-totebag vertrok ik samen met een andere Belg op pad. Vijftien kilometer later had hij er vast spijt van, want in de hitte was het best een pittige tocht. Aix is een heel charmant stadje, met kleine straatjes vol leven. Zo zagen we op één dag tijd een huwelijk en een doopsel (waar muziek van de film Les Choristes werd gebruikt). Bovendien kwamen we ook heel toevallig op de markt een Belgisch gezin tegen (die de tas van de UGent hadden gezien) waardoor ons groepje Belgische Erasmusstudenten weer wat groter werd.




Dag 5 was dan ook de dag van de Belgen! Ondertussen zijn we met een 11-tal Belgen, van de UGent, KULeuven en Hogent, maar de meesten kenden elkaar nog niet. Dit werd opgelost met een picknick en rustig dagje in het park. Het was fijn om al eens verhalen uit te wisselen over de tocht naar Aix, de koten en komende weken. Enkelen onder hen waren vandaag nog toegekomen, voor mij begint het ondertussen al te wennen. Op naar de volgende weken!



105 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page