top of page

Laatste weekje vakantie

Donderdag! Ik ging deze morgen als een echte Française (of zo voelde ik me toch) naar de markt. In Aix is elke dag een marktdag en je vindt er echt alles: groenten, fruit, charcuterie, vis, bloemen, kledij, boeken... en zelfs bontjassen. Want voor de Aixois komt de winter er nu echt wel bijna aan. Mijn Frans werd nog eens bovengehaald en ik ging naar huis met de lekkerste tomaten (bijna even lekker als die uit onze moestuin) en een gratis pêche. Nieuwe vrienden gemaakt dus!


De namiddag was er voor hoog bezoek, want voor het eerst ging ik met niet-Erasmusvrienden op stap. Haike, een vriendin uit Gent, was namelijk op vakantie in de buurt en er stond ook een dagje Aix op de planning. Ondertussen kan ik hier dan ook gidsen als een (semi-)pro! Ook 's avonds hadden we plannen, maar daarover later meer.


Vrijdag was er de eerste ingeplande schooldag. Samen met de andere internationals werden we verwacht in amfitheater 1 (eigenlijk gewoon een aula, maar geef toe, amfitheater klinkt best indrukwekkend) voor een infosessie die meer dan welkom was. Vol goede hoop zaten we te wachten op meer informatie en die kregen we ook: inschrijven voor vakken, examens, sport... al blijven er nog heel wat vragen over. Ook werden we bang gemaakt met een hele reeks tips, die het schattige Aix een gevaarlijke maffiahoofdstad deden lijken: sluit je kamer (zelfs wanneer je enkel naar de keuken gaat), loop niet alleen rond in het donker, let op je drankje wanneer je uitgaat, sluit je ramen... Zaken die voor ons doodnormaal lijken, maar in andere landen minder evident zijn.


De dag eindigde met minder goed nieuws. Door brandgevaar in het natuurgebied ging ons uitstapje naar de Calanques van de dag erna niet door. Gelukkig zaten we met de meisjes net samen op een semi-girlsnight en maakten we al snel nieuwe plannen voor de volgende dag. We gingen naar het strand! Ondanks dat Aix-en-Provence niet ver van de zee lijkt, is het best een tocht om er te raken. Maar dus, naast een beruchte stad met een serieuze reputatie te zijn, heeft Marseille ook een mini-strand. Na eerst nog wat schoolzaken op te lossen (administratie hier is chaos, ik kan het niet genoeg benadrukken) vertrokken we met de Cartreize naar Marseille. In het busstation van Aix kwamen we ook heel wat andere internationale studenten tegen met dezelfde plannen, aan wie we ondertussen het bussysteem konden uitleggen.


De eerste stop in Marseille? Palais Longchamp, een prachtig museum dat vooral ook aan de buitenkant de moeite waard was. Dit ligt in een groot park, waar vroeger ook de zoo van Marseille was, die ze tegenwoordig gevuld hebben met bontgekleurde dieren, gemaakt uit glasvezel. Een picknick (en een goede wandeling) later was het tijd voor het strand. Er stond een stevige wind, het voelde best frisjes aan en het water was ijskoud. We voelden ons dus helemaal thuis!



Enerzijds vind ik dit gewoon een hele leuke foto met Tine, anderzijds om het even over de andere Belgen te hebben, want ik heb oh zo veel geluk met het fijne groepje dat we hier hebben.

Zondag was het tijd voor welverdiende rust. De laatste Belg van ons groepje talen kwam aan in Aix, dus gingen we haar oppikken en de start wat aangenamer maken. In haar kot aangekomen, waren ze haar papieren kwijt (Zuid-Franse administratie?!), maar uiteindelijk raakte alles wel opgelost. De rest van de dag bestond dan ook uit eten en kennismaking. 's Avonds, toen we nog wat zaten na te praten in onze keuken, leerden we ook enkele Fransen kennen, die ons "geruststelden" dat het bij hen ook niet allemaal even vlot verloopt.

À l'aise!


En dan nu, maandag. De andere TALE studenten hadden vandaag voor het eerst les en ik ging eerst nog even mee de campus verkennen. Mijn lessen beginnen pas morgen, dus koos ik voor een laatste rustige dag. Ik schrijf dit alles op een terrasje, uitkijkend op een schattig pleintje (Place Richelme), waar de markt nog opgeruimd wordt. Met een thee, taartje (zij die mij kennen, ik begon mijn taartjes te missen!) , het zonnetje en dit zicht, kan ik perfect begrijpen waar Cézanne zijn inspiratie vandaan haalde. Gelukkig mag ik hier nog even blijven.



Tot de volgende!


66 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page